Splash, Historik
Pop-, rock- och folkmusikgruppen SPLASH var verksam under hela 1970-talet.
Gruppen arbetade helt ideellt, utan ekonomiska framgångar, men blev efter hand
väl respekterade hos musiksakkunniga, inte enbart i Sverige – utan beröm
kom även från Belgien, från dåvarande Tjeckoslovakien och givetvis från Norge
där Splash hade sin största publik.
Betr uttalanden från enstaka celebriteter bör nämnas orkesterledaren Don
Ellis, USA, som i ett brev till Splash avslutar med orden; "Keep up the
good work"!
SPLASH arbetade bl.a. med udda taktarter (t.ex. 7/4, 15/16) och säregna
klanger. Man skapade ett eget "sound" som ännu inte någon orkester
kunnat kopiera. Kombinationen fyra blås och fyra komp (samtliga med
biinstrument) skapade oanade möjligheter, vilket kan uttryckas: "Från
visa och kammarjazz till storbands-sound"! Deras experimentlusta för ny
musik var mycket stark och kreativ.
Gruppen var verksam under tiden 1970 – 1979 med olika medlemmar, men under
perioden 1973 – 1979 hade gruppen en stabil profil.
Man kan fråga sig varför SPLASH aldrig fick ett erkännande av större
format, när dom nu höll en så pass hög konstnärlig nivå? En flyktig analys
ger vid handen följande svar:
Åtta handplockade musiker, i början av sin karriär, ville enbart framföra
bra musik. Det fanns ingen samlad affärsidé i grunden annat än de konstnärliga
ambitionerna och det fanns inget kapital till marknadsföring. Inspelade medel
gick hela tiden till omkostnader för egna produktioner på det egna skivbolaget
PLA (Plask Records).
Då SPLASH inklassades i den s.k. popbranschen, skall man komma ihåg att
hela 1970-talet präglades av ABBA och orkestrar som framförde politiska texter.
Trots att några namnkunniga musikkritiker vågade säga att "detta är bra
– dom är långt före sin tid" fanns det enbart utrymme för SPLASH i
dom sakkunniga kretsarna. Hans Fridlund, skribent i Expressen, talade om
härdsmälta!
En lite annorlunda historik finns att läsa i
Tusses
fadäser.
Christer Holm, våren 2000
|