Producentens ord:
Häromdagen
hittade jag två av de häften som vi sammanställde efter ”Idag är
staden vår”. Det ena berättar den historik som ligger till grund för
manuset. Det andra innehåller alla de artiklar och recensioner som skrevs
om föreställningen. När jag bläddrar igenom båda känner jag
verkligen, vilket stort arbete vi gjorde och det här måste vara alla
teaterarbetares dröm. Att få möjlighet att från scenen mitt i staden
berätta en historia, som mer än vi tror varit med och format vår nutid.
Det är alltid mycket olika människor som är
inblandad i en teaterpjäs, men här blev det många fler än vanligt. På
första mötet vi hade delade vi upp alla i olika arbetsgrupper. Där
fanns kostym, scenografi, utställning, dokumentation, skådespelare, allt
som allt 13 grupper och totalt c:a 120 personer. Dessutom tillkom hela
tiden fler som hittade en uppgift att utföra. Det var fascinerande och
stundtals stressigt, men alltid roligt.
Roligt var det också att publiken fick vara en del
i spelet och gå i demonstrationståget och det var ingen som protesterade
fast det regnade på premiären.
Att som
producent få vara med om att föra en så pass stor och mångfacetterad
uppsättning i mål är verkligen en ynnest. Vi ville: Berätta en
historia som aldrig får glömmas, engagera så många som möjligt från
trakten, skapa en gemenskap inom gruppen och inom kommunen och sist men
inte minst: skapa bra teater. Jag tycker att vi lyckades.
Xenia
Hildén, producent
Ordförande, ATF
GLÖM
DEM ALDRIG
Det var 1983 som
ABF:s ombudsman Åke Söderman väckte idén att göra ett
arbetarspel om en av Söderhamns historias största händelse under
1900-talet, revolutionen som var upprinnelsen till skotten i Ådalen och som har
omskrivits som ”röda veckan”.
Efter en lång period av undersökande fas med
intervjuer, studiecirklar och forskning startade arbetet med att hitta en
samarbetspartner och att göra en realistisk budget.
Folkteatern i länet blev mycket intresserad och
efter många turer stod så allting klart för en urpremiär sommaren
1995.
Många människor var engagerade både på och
utanför scenen och massmedia gjorde plötsligt politisk debatt av pjäsen.
För ATF innebar spelet att vi fick möjligheten
att sprida mer kunskap om stadens historia men också att som amatörer få
uppleva att arbeta tillsammans med Folkteatern och ett flertal
professionella teaterkamrater.
Spelet sattes upp igen sommaren 1996 med ett
omarbetat manus och med ny spelplats.
Vi som hade förmånen att få följa projektet från
starten 1983 till uppförandet 1995 kommer aldrig att glömma.
Karin Gustafzon, Ordförande ATF
Fotografens ord
I början av året 1995 tog ATFs ordförande, Karin
Gustafzon, kontakt med Söderhamns kameraklubb och frågade om klubben
ville dokumentera arbetet med I dag är staden vår. Många ville men
kunde inte komma ifrån under dagtid, varför jag blev ensam fotograf som
dokumenterade arbetet under våren och sommaren 1995.
Många bilder blev det och ingen kan hindra dig att ladda hem
dessa för
privat bruk, men jag vädjar till dig att respektera upphovsrätten! Om du
vill skriva ut en bild med högre upplösning eller om du önskar
publicera en bild, kontaktar du mig på nedanstående adress.
Dokumentationen presenteras mestadels i svart/vita
bilder och
är uppdelad i följande huvudrubriker: Förberedelser,
Repetitioner, Föreställning och Övrigt.
Om du ser denna pil under någon bild kan du klicka fram en färgbild, alt
större bild!
Christer Holm
|